Dierenwelzijn

Wij verzorgen de dieren naar hun aard

Door ons te richten op een zo hoog mogelijke productie en zo laag mogelijke prijzen hebben we een sector gebaard: de bio-industrie. Hier zijn de uitwassen steeds zichtbaarder zijn geworden: megastallen, fijnstof, mestoverschotten en dierziekten op een schaal die hele gemeenschappen ontwricht. Deze ontwikkeling gaat ten koste van mens, dier en milieu. Hier en in de landen waar op grote schaal veevoer wordt verbouwd voor onze dierhouderij ten koste van de natuur en lokale voedselvoorziening.

Dieren met hoorns, staart en snavel

Bij onze BD-boeren staan dieren in dienst van de akkerbouw en ondersteunen de bodemontwikkeling. Er is respect voor de aard en eigenheid van elk dier. Daar passen geen megastallen met extreme vleesrassen bij of koeien waar zoveel mogelijk melk uit gehaald kan worden. Wel een koppel dieren in overeenstemming met de eigen beschikbare voederoppervlakte, soms uitgebreid met een te begrazen aangrenzend natuurgebied. Dat maakt het gebruik van krachtvoer en antibiotica nagenoeg overbodig.

Onze dieren krijgen 100% biologische voeding en de boeren vervormen hen niet: bij ons koeien en geiten mét hoorns, varkens mét staart en kippen mét snavel. Wij verzorgen hen via een diervriendelijk leven - qua dierenwelzijn gaan Demeter-normen verder dan bio - met een optimaal verblijf met biologisch stro. Weidegang is verplicht en bij de kippen zorgen de aanwezige hanen dat zij zich veilig voelen. De gezonde mest van eigen dieren of van een BD-boer in de buurt gebruiken we op onze akkers. Dat maakt chemie overbodig voor een vruchtbare bodem; de plek waar jouw voeding groeit.

Demeter denkt in verbondenheid

Bij ons staat alles met elkaar in verbinding, als een groot voedselweb. Een gezonde bodem, geeft gezond voedsel aan gezonde dieren die zorgen voor de beste kwaliteit voedsel. Dit meest natuurlijke landbouwsysteem geeft zekerheid dat jouw voeding barstensvol leven zit. Daarbij denkt Demeter aan landschap, mens en dier. Kies je voor een dieet met dierlijke eiwitten, kies dan voor Demeter-kwaliteit.

Hier vind je de normen die gelden in de biodynamische landbouw.

“Dat koeien hun hoorns mogen houden, ben ik steeds meer gaan waarderen. Met hoorns kunnen ze sneller én beter de rangorde bepalen en dat geeft uiteindelijk meer rust aan de kudde.”

~ Kyra Fleurke, student veehouderij Warmonderhof

‘Een hoorn heeft drie lagen waarin zich bloed, zenuwweefsel en een slijmhuid bevinden. Opvallend is dat de binnenste laag, het luchtige botweefsel, doorloopt tot in de neusholte van het dier.’

~Ton Baars, onderzoeker dierenwelzijn aan een Zwitsers onderzoeksinstituut