Vitale voeding

Met vitale voeding zorg je voor je lichaam en geest

Het eten van sterk bewerkt fabrieksvoedsel komt in een steeds negatiever daglicht te staan als veroorzaker van tal van welvaartsziekten. Juist onbewerkt, vers voedsel  gekweekt in levende bodems zou de basis van ons voedselpatroon moeten vormen, levensmiddelen in de letterlijke betekenis van het woord. Bij Demeter staat het stimuleren van het ‘levende’, beginnend bij het bodemleven, centraal bij het produceren van voedsel.

Verbinding tussen mens, natuur en kosmos

De voortdurende transformatie/vernieuwing van al het leven - the circle of life - speelt zich af tussen zon en aarde en is een verbinding van de mens met de natuur en de kosmos. Godin Demeter - in het mythologisch verhaal de bron van alle leven - is het boegbeeld van de biodynamische landbouw. Na de schijnbaar ‘doodse’ winter (wanneer het leven zich terugtrekt in de bodem) volgt steeds een vruchtbare lente. Met hoofd, hart en handen werken onze BD-boeren in dit natuurlijke ritme. Met zo mogelijk zaadvaste rassen en vrij van genetische modificatie krijgen planten de tijd om zich in de volle grond rustig te ontwikkelen in plaats van te worden opgejaagd met kunstmest. Zo krijgen de planten de beschikking over een rijk pallet aan belangrijke nutriënten.

Producten met het Demeter-keurmerk hebben ook na de oogst geen of zo min mogelijk bewerkingen ondergaan. Zo wordt onze melk niet gehomogeniseerd waardoor de vetstructuur in tact blijft. Voor de bereiding van andere producten zijn alleen kruiden, specerijen en pure extracten toegestaan. Hiermee zorgt Demeter voor pure, volwaardige voeding.

Demeter werkt met hart en ziel

Diep in ons hart weten we vaak wel wat goed voor ons is: gezond eten, geen stress en tijd voor bezinning. Door beïnvloeding van buitenaf raakt onze ‘antenne’ voor het goed omgaan met alle energieën om ons heen soms verstoord. Terwijl de kracht van onze geest bekend is: meditatie werkt goed bij stress en placebo’s helpen soms net zo goed als reguliere medicijnen. Onze boeren werken daarom niet alleen met hun hoofd en handen, maar ook met hart en ziel. Hiermee zorgt Demeter voor pure, volwaardige voeding voor onze lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Hier vind je de verwerkingsnormen die gelden in de biodynamische landbouw.

Wonderlijke komkommers vol levenskracht

Neem een gangbare en biodynamische komkommer. Snijd ze in plakken, wikkel ze in de oorspronkelijke vorm in folie en bewaar ze 16 dagen in een broedstoof bij 18 C. Deze proef deden Petra Essink en Paul Doesburg, auteurs van het boek ‘Barstenvol leven’ Het resultaat? De gangbare komkommer was rot en de biodynamische weer aan elkaar gegroeid.